Al-Quran Al-Karim dan As-Sunnah S.A.W. Sebagai Panduan
Berusaha untuk mengembalikan perkara yang diperselisihkan kepada al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. adalah sebaik-baik perkara yang perlu diberikan perhatian. Ini karena al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. merupakan pegangan dan panduan utama umat Islam di dalam semua perkara. Inipati daripada al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. inilah dijadikan kayu pengukur kepada sesuatu kebenaran ataupun kebatilan di dalam menghadapi perbedaan pendapat. Para ulama pula berperanan menjelaskan maksud serta bertanggungjawab memberikan kefahaman daripada dalil-dalil al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. kepada masyarakat Islam.
Firman Allah Taala :
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah Taala dan taatlah kamu kepada Rasulullah S.A.W. dan kepada ulil amri daripada kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantahan (berselisihan) di dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah Taala (al-Quran al-Karim) dan (as-Sunnah S.A.W.) rasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah Taala dan Hari Akhirat. Demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.
(Surah an-Nisa: Ayat 59).
Meskipun menggunakan Dasar Al Quran dan Sunnah , seringkali terjadi perbedaan pendapat dikalangan ulama' , hal tersebut dikarenakan beberapa alasan yang telah kami uraikan dalam catatan terdahulu baca disini
Menanggapi permasalahan perbedaan pendapat yang tidak juga kunjung berakhir , perlu kiranya untuk diperhatikan pesan - pesan dalam alquran dan sunnah yang dua diantaranya adalah ikhlas dan tawadhu' berikut sedikit penjelasan tentang ikhlas dan tawadhu'
Ikhlas
Berkata Imam Abu al-Qasim al-Qusyairi:
Ikhlas ialah mengesakan al-Haq Allah Taala di dalam ketaatan beserta niat. Apa yang dikehendaki dengan ketaatan kepada Allah Taala ialah taqarrub kepadaNya tanpa benda lain atau karena alasan yang lain : seperti sifat menunjuk-nunjuk kepada makhluk, untuk mendapat pujian manusia, suka kepada pujian makhluk atau apa sahaja maksud yang selain taqarrub kepada Allah Taala.
(Kitab: al-Risalah al-Qusyairiyah).
Perbicaraan persoalan ikhlas ini sudah pastilah berkaitan rapat dengan perbahasan niat di dalam hati.Imam Nawawi meletakkan persoalan dan penjelasan niat (hadis riwayat Bukhari dan Muslim) pada permulaan bab kitabnya al-Arbain al-Nawawiyah yang menunjukkan betapa pentingnya niat di sisi Islam. Rasulullah S.A.W. juga telah mengingatkan kita betapa pentingnya menjaga hati beserta niat apabila kita terlibat secara langsung di dalam perbahasan khilaf ini.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Barangsiapa yang mencari ilmu untuk menandingi ulama atau mengalahkan orang-orang yang jahil atau untuk memusatkan perhatian manusia kepadanya maka orang itu akan dimasukkan oleh Allah Taala ke dalam api neraka. (Riwayat Tarmizi).
Mungkin ada di kalangan kita sengaja membangkitkan isu-isu khilafiyyah hanyalah bertujuan untuk bersaing dan menandingi dengan para ulama terdahulu dan masa kini di pentas masyarakat awam. Mungkin juga dengan tindakan itu mereka boleh dilihat sebagai seorang yang hebat ilmunya berbanding dengan orang lain sekaligus dapat mencuri tumpuan dan perhatian media massa dan orang ramai kepada kata-katanya. Jika inilah tujuan perdebatan dan perbahasannya maka begitu jugalah habuan dunia bakal diperolehi mereka.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya Allah Taala tidak melihat kepada tubuh badanmu dan tidak pula kepada rupa parasmu akan tetapi Dia melihat kepada hatimu. (Riwayat Muslim).
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sekecil manapun sifat riyak itu adalah kemusyrikan. (Riwayat al-Hakim).
Tawadhuk
Tawadhuk di dalam topik ini boleh diertikan sebagai menyerah diri kepada kebenaran dan meninggalkan perbalahan yang tidak berkesudahan tentang sesuatu hukum-hakam itu. Setiap manusia perlu merasa rendah diri karena sadar akan hakikat kelemahan dan kekurangan hamba yang tidak layak sama sekali bersifat angkuh dan congkak. Sifat ini hanyalah layak bagi Allah Taala saja. Adapun tawadhuk adalah lawan kepada sifat takabbur.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Tidak masuk syurga barangsiapa yang ada di dalam hatinya setitik zarah takabbur.
(Riwayat Muslim dan Tarmizi).
Kita perlu menjaga dan mengelakkan diri dari bersikap takabbur dan angkuh terutamanya ketika berhadapan dengan isu-isu khilaf para ulama. Memandang orang lain dengan sebelah mata lantaran merasakan diri begitu hebat adalah di antara alamat takabbur. Rendahkanlah diri terlebih dahulu sebelum terlibat dengan segala perbahasan khilaf.
Berlapang Dada Dan Berprasangka Baik
Berusaha untuk mengembalikan perkara yang diperselisihkan kepada al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. adalah sebaik-baik perkara yang perlu diberikan perhatian. Ini karena al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. merupakan pegangan dan panduan utama umat Islam di dalam semua perkara. Inipati daripada al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. inilah dijadikan kayu pengukur kepada sesuatu kebenaran ataupun kebatilan di dalam menghadapi perbedaan pendapat. Para ulama pula berperanan menjelaskan maksud serta bertanggungjawab memberikan kefahaman daripada dalil-dalil al-Quran al-Karim dan as-Sunnah S.A.W. kepada masyarakat Islam.
Firman Allah Taala :
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah Taala dan taatlah kamu kepada Rasulullah S.A.W. dan kepada ulil amri daripada kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantahan (berselisihan) di dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah Taala (al-Quran al-Karim) dan (as-Sunnah S.A.W.) rasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah Taala dan Hari Akhirat. Demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.
(Surah an-Nisa: Ayat 59).
Meskipun menggunakan Dasar Al Quran dan Sunnah , seringkali terjadi perbedaan pendapat dikalangan ulama' , hal tersebut dikarenakan beberapa alasan yang telah kami uraikan dalam catatan terdahulu baca disini
Menanggapi permasalahan perbedaan pendapat yang tidak juga kunjung berakhir , perlu kiranya untuk diperhatikan pesan - pesan dalam alquran dan sunnah yang dua diantaranya adalah ikhlas dan tawadhu' berikut sedikit penjelasan tentang ikhlas dan tawadhu'
Ikhlas
Berkata Imam Abu al-Qasim al-Qusyairi:
Ikhlas ialah mengesakan al-Haq Allah Taala di dalam ketaatan beserta niat. Apa yang dikehendaki dengan ketaatan kepada Allah Taala ialah taqarrub kepadaNya tanpa benda lain atau karena alasan yang lain : seperti sifat menunjuk-nunjuk kepada makhluk, untuk mendapat pujian manusia, suka kepada pujian makhluk atau apa sahaja maksud yang selain taqarrub kepada Allah Taala.
(Kitab: al-Risalah al-Qusyairiyah).
Perbicaraan persoalan ikhlas ini sudah pastilah berkaitan rapat dengan perbahasan niat di dalam hati.Imam Nawawi meletakkan persoalan dan penjelasan niat (hadis riwayat Bukhari dan Muslim) pada permulaan bab kitabnya al-Arbain al-Nawawiyah yang menunjukkan betapa pentingnya niat di sisi Islam. Rasulullah S.A.W. juga telah mengingatkan kita betapa pentingnya menjaga hati beserta niat apabila kita terlibat secara langsung di dalam perbahasan khilaf ini.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Barangsiapa yang mencari ilmu untuk menandingi ulama atau mengalahkan orang-orang yang jahil atau untuk memusatkan perhatian manusia kepadanya maka orang itu akan dimasukkan oleh Allah Taala ke dalam api neraka. (Riwayat Tarmizi).
Mungkin ada di kalangan kita sengaja membangkitkan isu-isu khilafiyyah hanyalah bertujuan untuk bersaing dan menandingi dengan para ulama terdahulu dan masa kini di pentas masyarakat awam. Mungkin juga dengan tindakan itu mereka boleh dilihat sebagai seorang yang hebat ilmunya berbanding dengan orang lain sekaligus dapat mencuri tumpuan dan perhatian media massa dan orang ramai kepada kata-katanya. Jika inilah tujuan perdebatan dan perbahasannya maka begitu jugalah habuan dunia bakal diperolehi mereka.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya Allah Taala tidak melihat kepada tubuh badanmu dan tidak pula kepada rupa parasmu akan tetapi Dia melihat kepada hatimu. (Riwayat Muslim).
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sekecil manapun sifat riyak itu adalah kemusyrikan. (Riwayat al-Hakim).
Tawadhuk
Tawadhuk di dalam topik ini boleh diertikan sebagai menyerah diri kepada kebenaran dan meninggalkan perbalahan yang tidak berkesudahan tentang sesuatu hukum-hakam itu. Setiap manusia perlu merasa rendah diri karena sadar akan hakikat kelemahan dan kekurangan hamba yang tidak layak sama sekali bersifat angkuh dan congkak. Sifat ini hanyalah layak bagi Allah Taala saja. Adapun tawadhuk adalah lawan kepada sifat takabbur.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Tidak masuk syurga barangsiapa yang ada di dalam hatinya setitik zarah takabbur.
(Riwayat Muslim dan Tarmizi).
Kita perlu menjaga dan mengelakkan diri dari bersikap takabbur dan angkuh terutamanya ketika berhadapan dengan isu-isu khilaf para ulama. Memandang orang lain dengan sebelah mata lantaran merasakan diri begitu hebat adalah di antara alamat takabbur. Rendahkanlah diri terlebih dahulu sebelum terlibat dengan segala perbahasan khilaf.
Berlapang Dada Dan Berprasangka Baik
0 comments:
Post a Comment